گزارش
گفتگو
یادداشت و مقاله
  • آرشیو اخبار

  • ۱۳۹۳/۰۸/۱۴ - ۱۳:۵۱


    پارادوکس قیاس جناب حرّ و سران فتنه و تقلیل حماسه به مذاکره به سبک روحانی

    نگاه آبیک: آیا تا به حال کسی حتی یک اقرار ساده در یک محفل خصوصی از سران فتنه در باب تقبیح مواضع خود در موضوع تقلب در انتخابات شنیده است؟عذرخواهی و توبه و شرمندگی و جبران خسارات سران فتنه پیشکش!! به گزارش نگاه آبیک به نقل از صبح قزوین؛ سخنان اخیر رئیس محترم جمهور در […]

    Print Friendly

    نگاه آبیک: آیا تا به حال کسی حتی یک اقرار ساده در یک محفل خصوصی از سران فتنه در باب تقبیح مواضع خود در موضوع تقلب در انتخابات شنیده است؟عذرخواهی و توبه و شرمندگی و جبران خسارات سران فتنه پیشکش!!

    پارادکس روحانی

    به گزارش نگاه آبیک به نقل از صبح قزوین؛ سخنان اخیر رئیس محترم جمهور در جمع مردم زنجان و قیاس جناب حرّ با سران فتنه در نوع خود جای بسی تأسف و تأمل است هم چنین  رئیس محترم جمهور در جملاتی مبهم و چند پهلو در س کربلارا  در س تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین دانست!.نگارنده این سطور به عنوان  طلبه ای کوچک که توفیق تبلیغ و ترویج آموزه های شیعی را در مناسبت هائی همچون ایام محرم دارم با نگاه به این جملات عجیب و حیرت انگیز جناب دکتر روحانی  به علت تضاد آشکار با  نص صریج جملات امام حسین(ع) و واقعیات حماسۀ حسینی، حاصلی جز ناپختگی این نظریات  توجیح برایم حاصل نشد، زیرا فقط کافی است مروری بر جملات نورانی امام حسین(ع) داشته باشیم تا نادرستی اینگونه نظرات  برای  همگان اشکار گردد.

    در وهلۀ نخست باید گفت قیاس جناب حرّ با سران فتنه به هیچ عنوان مطابق با انصاف و و حقیقت واقعۀ کربلا نیست لذا برای اثبات این مدّعا نکاتی را برای مخاطبین محترم ذکر خواهم نمود:

    لازم به ذکر است جناب حرّ  ادب و احترام خود را به اهل بیت (ع) قبل از واقعۀ عاشورا به نمایش گذاشت که أهم آن به شرح ذیل است:

    ۱-اقتدای او و همراهانش به امام حسین(ع) در نماز جماعت ظهر و عصر.

    ۲-احترام گذاردن به امام هنگام برخورد اولیه و عدم تندی و خشونت به آن حضرت[۱].

    ۳-وقتی امام حسین(ع) از او ناراحت شد و جملۀ «ثکلتک امک» را فرمود حرّ مقابله به مثل نکرد و گفت نام مادرت را نمی برم جز به نیکوئی[۲].

    ۴- عدم اصرار در مانع شدن از پیوستن چند نفر کوفی به امام[۳](ع).

    هم چنین در روز عاشورا و پس از توبۀ جناب حرّ و ملحق شدن به لشکر امام حسین(ع) حر در برابر لشکریان یزید ایستاد و به آنها گفت:ای مردم کوفه آیا امام حسین(ع) را از هر سو محاصره کرده اید و از رفتن به سوی زمینها و شهرهای پهناور خدا جلوگیری می کنید؟…آب فراتی که خوک های سیاه و سگان در آن می غلطند را به روی زنان و کودکان و خاندانش بستید؟تا به جایی که تشنگی ایشان را به حال بیهوشی انداخته؟چه بد رعایت محمد(ص)را دربارۀ فرزندش کردید؟خدا در روز تشنگی(محشر)شما را سیراب نکند؟

    پس از این خطبه طولانی در حمایت از اهل بیت(ع)، جناب حر به میدان رفت شجاعانه جنگید تا اینکه به شهادت رسید.

    امام حسین (ع) نیز در آخرین لحظات حیات جناب حر خود را به او رساند لبخندی رضایت بخش گوشۀ لب های حرّ نشسته بود خوشحال بود که توانسته جانش را فدای امامش کند،پس از شهادت جناب حرّ امام چشم های او را بست و گفت« ای جوانمرد آزاده،مادرت نام خوبی برایت انتخاب کرد تو در دنیا و آخرت حُر(آزاده) هستی[۴].

    با این تفاسیر گلایۀ مردم انقلابی از رئیس محترم جمهور این است که آیا این مواضع،اقدامات،توبه ها و شرمندگی ها و پشیمانی های جناب حرّ و در نهایت جبران خسارات  و حتی شهادت در راه امام حسین(ع) از سوی سران فتنه و حامیانشان انجام گرفته است؟!آیا تا به حال کسی حتی یک  اقرار ساده در یک محفل خصوصی از سران فتنه در باب تقبیح مواضع خود در موضوع تقلب در انتخابات شنیده است؟عذرخواهی و توبه و شرمندگی و جبران خسارات سران فتنه پیشکش!!

    لذا باید با صدای بلند فریاد زد  فتنه گران نه تنها نتوانستند خود را به شعاع حدأقلی جناب حر در جبران خطا و عصیان خود برسانند زیرا پشیمانی جناب حرّ موجب سعادت آن حضرت و شهادت در رکاب اباعبادالله الحسین در روز عاشورا گردید  بلکه حتی نتوانستند  پشیمانی بی حاصل و غیر موثر بسیاری از خواص مردود در واقعۀ کربلا را نیز الگو برداری کنند تا حدأقل وجدان خودشان راحت باشد که به زعم خود توانسته باشند  اقدامات دشمنان اسلام را با یک اعلان انزجار خشک و خالی از قدرت های استکباری ماست مالی کنند،سران فتنه و حامیان آنها دقیقاً از این مولفه های  حدأقلی نیز برخوردار نیستند بدین نحو که حتی در محافل خصوصی نیز به گناه نابخشودنی خود بر علیه نظام اسلامی در راه انداختن فتنه و براندازی غیر مستقیم این نظام اعلام پشیمانی و شرمندگی نکردند و به هیچ عنوان در راستای عذرخواهی از رهبری و مردم و  جبران خسارات وارده بر نیامدند بلکه برعکس با توهمات برخی متوهمان حامی فتنه در حال حاضر آنها طلبکار نظام شدندو خواهان محاکمۀ عاملان حصر سران فتنه هستند یعنی به نظر می رسد حماسه سازان میلیونی حماسۀ ۹ دی باید آمادۀ محاکمه باشند که چرا و به چه حقی در برابر توهین به امام حسین(ع)و براندازی نظام از خود واکنش نشان داداند؟!

    لذا آنچه بسیار بدیهی است این است که حامیان فتنه و سران فتنه با تداوم جهل و بی بصیرتی خود نه تنهاذره ای به کرامات جناب حرّ نمی رسند و قیاس هتاکان فتنه گر با جناب حر قطعاً ظلمی آشکار به یاران امام حسین(ع) خواهد بود بلکه  روی خواص مردود کوفه را سفید کردند و حتی روی قاتلان و اشرار واقعۀ کربلا را نیز سفید کردند  زیرا پس از واقعۀ عاشورا  اقرار عمر سعد مبنی بر خسرالدنیاو الأخره شدنش و عصیان در برابر عدالت مطلق (امام حسین ع) و تبعیت از باطل(ابن زیاد) در تواریخ نقل شده است،لذا قتنه گران و حامیان آنها روی این گروه را نیز سفید کرده اند،حال مردم خود قضاوت کنند.

    هم چنین جناب آقای روحانی در بخش دیگر از سخنان خود در جمع مردم زنجان و در ادعایی عجیب تصریح نمود: درس کربلا درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است،ایشان در اثبات مدعای خود ملاقات امام حسین(ع) با عمر بن سعد در شب تاسوعا را مذاکره امام حسین(ع) با عمربن سعد نامید.

    شایسته بود رئیس محترم جمهوری برای اثبات مدعای خود ادلۀ قوی تری ارائه می کرد تا بتواند مقولۀ دیپلماسی مذاکره را با دشمنان اسلام موجه تر جلوه دهد اما دریغ از استدلال قوی و موثق.

    برای اثبات ضعف دلیل یاد  شده از سوی دکتر روحانی فقط کافی است متن ملاقات میان امام حسین(ع) و عمر سعد برای مخاطبین ارائه گردد تا هر انسان سلیم انفسی بتواند برداشت خود را از ادعای رئیس دولت اعتدال در باب مذاکره بودن این دیدار ارائه دهد.

    در تاریخ واقعۀ کربلا آمده است امام خطاب به عمر بن سعد فرمود: ای پسر سعد آیا با من مقاتله می کنی در حالی که بازگشت تو به سوی اوست از خدا هراسی نداری؟

    من فرزند کسی هستم که تو بهتر می دانی!آیا تو این گروه ها را رها نمی کنی تا با ما باشی؟این موجب نزدیکی تو به خداست…در ادامه و پس از بهانه گیری های عمر بن سعد در عدم الحاق به لشگر حق،امام حسین(ع) فرمود:خداوند جان تو را به زودی در بسترت بگیرد و تو را در روز قیامت نیامرزد…[۵].

    گفت و گوی مذکور به روشنی بیانگر این نکته است که رویکرد امام بر مبنای پند و نصیحت استوار بوده است لذا این رویکرد امام (ع) با ماهیت مذاکره و تعامل سازنده مورد نظر جناب آقای روحانی تفاوت بسیار دارد، امام حسین(ع)می فرماید:حیات دینی و معنوی با وجود حاکم ستمگر دیگر جائی ندارد «:«علی الاسلام السلام،اذا  قد بلیت الأمه براع مثل یزید»[۶].

    این فرمایش امام یعنی مواجهۀ با یزید از حد و حدود تعامل و مذاکره گذشته است و تهدید کیان جامعه و دین از سوی حکومت فاسد یزید به نحوی است که تنها باید با مولفۀ مبارزه و حماسه آفرینی و ترجیح  دادن مرگ باعزت و  شهادت در راه خدا بر زندگی ذلیلانه  با ظالم ستمگر  به حیات اسلام و دین اقدام نمود.

    لذا باید گفت اشتباه استراتژیک جناب رئیس جمهور در همین نکته نهفته است زیرا به زعم ایشان مذاکره با دولت جنایتکار آمریکا و دیگر قدرت های استکباری با شعار و برچسب  بازی برد برد می تواند پیشرفت را برای نظام به ارمغان داشته باشد از این رو پند و نصیحت و انذار امام حسین(ع)به عمر سعد به گفتمان  مذاکره تغییر می یابد تا شاید مردان دیپلماسی اعتدال بتوانند  بی فایده بودن مذاکرات را برای مردم به تعاملی سازنده و سرشار از منفعت تبدیل نمایند تا ملت دریابد در مقابل استکبار باید لبخند زد تا امتیاز به دست آورد لذا توافق بد را بهتر از بی توافقی اعلام می کنند .

    در حالی که  رویکرد امام حسین(ع) با تأکید بر ضرورت ستیز با ستمگر این است  :«فالموت فی حیاتکم مقهورین و الحیاه فی موتکم قاهرین»[۷] زندگی این است که بمیرید ولی فائق باشید و مردن این است که زنده باشید ولی خوار و ذلیل.این رویکرد یعنی تقبیح همان مولفۀ اعتدالیون  که امام حسین(ع)به صراحت آن را رد می کند و استکبار ستیزی و عدم پذیرش ذلت  را بهتر از توافق با دشمنان اسلام به قیمت  تضعیف اسلام اعلام می کند.

    شایسته است رئیس جمهور محترم با بهره گیری از منابع تاریخی معتبر از طرح نظریاتی مغایر با واقعیات کربلا و القاء نظرات شخصی در این امر اجتناب نمایند. لذا امید است جناب آقای دکتر روحانی در استفاده از الفاظ و تعابیر دقت بیشتری مبذول نمایند تا خدای ناکرده برخی واژه ها موجب وهن حقایق واقعۀ عاشورا نگردد و آموزه های اصیل عاشورا بدون دخل و تصرق شخصی و تفسیر به رأی به مردم منتقل گردد.

     انتهای یادداشت/

    Print Friendly

    4 پاسخ به “پارادوکس قیاس جناب حرّ و سران فتنه و تقلیل حماسه به مذاکره به سبک روحانی”

    1. مجید . پ گفت:

      با عرض سباشید و خسته نباشید به نظرم آمد که باید گروهتان را قویتر کرده و به مسایل سیاسی روز چه در سطح ملی و شهرستانی بپردازید و تحلیل خوبی از رویدادهای شهرستان را ارئه دهید . کمی روکتر باشید و وقایع را بازگو کنید.

    2. بيکاره گفت:

      این تحلیلگر را توی آب نمک بخوابانید، یه وقت از غصه تلف نشه، اینا ذخارف ارزشمندی هستند.

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    هفت × 7 =